jose91.reismee.nl

De laatste paar dagen

Hi!


Het is alweer tijd voor mijn laatste blog. Maandagnacht vlieg ik namelijk terug naar Nederland. Ik zal jullie updaten over mijn laatste paar weken hier. Maandag 13 januari ben ik op mijn nieuwe project begonnen. Ik kwam om 08.00 uur aan en ben naar de creche gebracht. Er zijn drie verschillende klaslokalen voor de verschillende leeftijden van de kinderen. Ik heb in de klas van de baby's gewerkt. Deze kinderen hebben een leeftijd van 0 tot 18 maanden.De moeders van de kinderen wonen inhetzelfde gebouw als waar de creche is.De moedersgaan naar hun werk toe of worden geschoold terwijl de kinderen naar de creche worden gebracht. Ik heb helaas erg weinig uitleg gekregen over de organisatieof de verhalen van de moeders. Ik kreeg het idee dat ze te veel vrijwilligers hadden en daardoor geen zin meer hadden om alles uit te leggen.De eerste dag ging de lerares van de babyklas weg en ze kwam 's middags pas terug, bleek dat ze naar het ziekenhuis was geweest. De dagen erna waren hetzelfde, de leraresging telkens weg en ik was alleen met twee andere vrijwilligers in de babyklas. Dit is weer typisch Zuid- Afrikaans. Dinsdagde 14e is Jamie vertrokken uit het huis. Ze ging namelijk een trip maken voordrie weken. Het was toch wel erg raar dat ik hieralleen achterbleef. Zaterdagavond voelde ik me niet fit, maar ik hoopte dat ik niet ziek ging worden. Ikzou op zondag namelijk naar een kerkdienst in de township gaan. Helaas is dit niet doorgegaan, ik had een flinke griep te pakken. Ik ben de hele week dan ook thuis gebleven en heb erg weinig gedaan. 27, 28 en 29 Januari ben ik nog naar het project geweest. Dit waren mijn laatste dagen, omdat ik had besloten om de laatste week vrij tenemen. Vorige week donderdag ben ik met mensen van de kerk naar de Samora township geweest. Dekerk heeft hier verschillende projecten zoals 18 chreches, een keuken en ze geven voorlichting. Elke donderdag komen alle leraressen van de creches bijeen voor een meeting. Afgelopen donderdag ging de meeting over 'goals' in het leven. De pastor wil de leraressen laten nadenken over 'goals' in het leven. Dus wat willen de vrouwen bereikt hebbenaan het eind van het jaar. Het is schrijnend om te zien hoe de mensen leven in de township en ik heb daarom ook besloten om een groot gedeelte van het geld van de familie te geven aan de kerk, zodat ze het kunnen besteden aan projecten. De kerk werkt samen met een organisatie die 'Stop Hunger' heet. Ze willen de kinderen in de Siqualo creche voorzien van een maaltijd. Om dit te kunnen bereiken hebben ze glazen, mokken, lepels, keukengerei enz nodig.Met het gelddat ik heb opgehaald kan dit voor een deel bereikt worden. Als jullie meer willen weten over de kerk kunnen jullieop de volgende website kijken:http://life-church.co.za/capetown/Een klein gedeelte van het geld heb ik besteed aan het Nazareth House. Ik heb samen met Jamie pampers en babydoekjes gekocht voor de kinderen. Verder had ik nog twee zakken met kleding van oud vrijwilligers die ik ook aan hun heb gegeven. Meer informatie over het Nazareth House kunnen jullie vinden op: http://www.nazhouse.org.za/Het einde van mijn reis komt nu echt in zicht. Maandagavond vertrek ik naar het vliegveld en om 00.15 vertrekt mijn vliegtuig. Als alles goed gaat ben ik om 14.00 uur in Dusseldorf. Het afscheid zal lastig worden, maar ik ga optimaal genieten van mijn laatste dagen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!