jose91.reismee.nl

Nog maar vijf weken!

Hai allemaal,

Tijd voor een update. Eerste kerstdag was het hier prachtig weer. Ik ben 's ochtends eerst naar de kerk geweest en daarna met Jamie naar het strand. 's Avond ben ik met Jamie en Lara uit eten geweest, we waren maar met drieën in het huis. Ik heb een heerlijke dag gehad, maar het voelde totaal niet als kerst. Tweede kerstdag wordt hier 'Boxing Day' genoemd. Eigenlijk heb ik met Jamie de hele dag lui op de bank gelegen. We kunnen regelmatig de laptop van de huisbaas gebruiken, dus die hadden we aangesloten op de televisie en zo konden we tv programma's terug kijken via uitzendig gemist. Vrijdag ben ik samen met Jamie en Austin naar het pretpark 'Ratanga Junction' geweest. Ik ben voor de eerste keer met de trein geweest. Eigenlijk werkt dit precies hetzelfde als in Nederland, alleen is alles oud. Maargoed eerste klas reizen kost dan ook maar 20 rand, dus ongeveer 1,50 in euros. Aan het eind van de middag wilde we de trein weer terug pakken, maar het bleek dat ze de zaterdag dienstregeling reden en aangezien de trein net voor onze neus wegreed zouden we 1,5 uur moeten wachten. We hebben dus maar besloten om een taxi naar huis te pakken. Voor zaterdag stond er weer een uitstapje gepland. Om 8.15 uur werden we opgehaald door de BazBus. We zijn als eerste naar HoutBay geweest. Hier was ik al geweest met de blue bus tour, maar er waren verschillende souvenier kraampjes dus ik heb me wel vermaakt voor een uurtje. Daarna zijn we doorgereden naar Chapman's Peak Drive. Dit is een berg waarover je een mooi uitzicht hebt over Houtbay. We hebben hier wat gegeten en gedronken. Daarna zijn we doorgereden naar Simon's Town. Dit is een dorpje aan het strand waar pinguins leven. We hebben foto's genomen en zijn doorgereden naar Cape Point. Hier kregen we allemaal een fiets en een erg charmante helm (die veel te groot was). We gingen ongeveer 5 kilometer fietsen naar de plek waar we gingen lunchen. Ongeveer twee kilometer voor het eindpunt schakelde ik iets te enthousiast waardoor mijn ketting eraf lag. Ik heb een eindje gelopen en daarna kwam een afdaling dus ik ben weer rustig op mijn fiets gaan zitten. Na de fietstocht een heerlijke lunch gehad. We konden onze eigen sandwich maken en er was vers fruit, chips, snoepjes, van alles. Na de lunch zijn we doorgereden naar een ander punt van Cape Point. Hier konden we een berg beklimmen naar een vuurtoren. Er was een kans dat we bavianen tegen zouden komen. De bavianen zijn we niet tegen gekomen, maar we hebben ze wel geroken. Wat een lucht hing daar op die berg. Als laatste zijn we naar Cape of Good Hope gereden. Weer tijd om foto's te maken om vervolgens terug te keren naar Kaapstad. We moesten ongeveer 1,5 uur rijden voor we weer thuis waren. Het was een geslaagd dagje en Jamie en ik konden weer een aantal dingen van onze to do list afstrepen. Zondag de 29e ben ik met een aantal mensen uit het huis en Kevin (onze huisbaas) naar Mzoli's geweest. Dit is een 'restaurant'in de township. Je koopt er je vlees, krijgt een nummer zodat je een tafel kunt gaan zoeken en het vlees wordt voor je gebraaid. Het was er alleen zo ontzetten druk dat we ons vlees ongebraden hebben opgehaald en naar Kevin's moeders huis zijn gegaan. Hier waren een aantal vrienden van Kevin, dus we hebben de hele dag gechilled in de zon en het zwembad. De mensen is Zuid afrika zijn zo vriendelijk, het is net of je ze al jaren kent. Op maandag ben ik naar het Nazareth House geweest met Jamie. Jamie had deze instelling gevonden op internet. In deze instelling wonen de arme ouderen van Kaapstad. Er is 24 uurs zorg aanwezig. In een ander gedeelte van de instelling wonen kinderen die geen ouders meer hebben, niet meer thuis kunnen wonen of te vondeling zijn gelegd. Er is ook een groep kinderen die verpleegkundige zorg nodig hebben zoals sondevoeding. De kinderen wonen in verschillende groepen en worden opgevoed door 'moeders'. Er is een klaslokaal waar ze de basis dingen leren, maar er zijn bijvoorbeeld ook fysiotherapeuten die op vrijwilige basis de gehandicapte kinderen komen behandelen. De instelling krijgt per maand 1200 rand voor één kind, dat is ongeveer 100 euro. Ze zijn dus vooral afhankelijk van sponsers om spullen voor de kinderen te kunnen kopen. Erg indrukwekkend om te zien hoe het er hier aan toe gaat. Oudjaarsavond ben ik met een aantal mensen uit het huis naar Waterfront geweest. Dit is het grote winkelcentrum in Kaapstad. Er kwamen artiesten optreden. We probeerden een tafel te regelen, maar het was er zo druk dat dit niet luktte. Na een tijd doelloos rondgelopen te hebben zijn we terug gelopen naar de hoofdweg. Hier waren ook geen tafels meer beschikbaar. Een aantal meiden besloten om een taxi naar Longstreet te pakken. Ik heb om 23.00 uur besloten om een taxi naar Kevins mam te pakken. Hier waren we namelijk ook uitgenodigd voor oudjaars avond, maar niemand wilde gaan. Rond 00.30 ben ik daar aangekomen en heb een ontzettend leuke nacht gehad. Nieuwjaarsdag heb ik weinig bijzonders gedaan, het was vooral bijkomen van de nacht ervoor. De afgelopen twee weken heb ik in de babyclinic gewerkt. Zuster Noelle is altijd erg blij met de hulp. Een aantal weken geleden kwam er een babytje van 14 weken oud. De tante zorgde voor het meisje, omdat de moeder van het meisje een aantal dagen daarvoor was overleden aan een longontsteking. De vader van het kind was niet in beeld. De tante had zelf ook een kindje van 4 maanden, dus ze had twee baby's om voor te zorgen en alleen haar man kon werken. Het werkt hier in Zuid Afria anders qua financiën dan in Nederland. Er zijn zover ik weet geen instanties waarbij deze tante aan kan kloppen. Ik heb daarom besloten om een aantal spullen te kopen van het geld dat ik van de familie heb gekregen. Ik heb verschillende kleertjes, slabben en een dekentje gekocht voor het babytje. Afgelopen dinsdag heb ik deze spullen aan de tante gegeven. We hebben emailadressen uitgewisseld, dus ik hoop dat we contact kunnen houden. Dinsdag zijn Gijs en ik begonnen met ons 'verfproject' van de babyclinic. We wilden graag de babyclinic opknappen, omdat het er niet erg kindvriendelijk uitzag. We hebben een winnie the pooh op de deur geverfd en een tijgertje en knorretje op verschillende muren. Verder hebben we de hele babyclinic opgeruimd en dus een hele hoop troep weggegooid. Tijdens het opruimen kwamen we het ABC tegen, dus dit hebben we in de gang op de muur geplakt. Het ziet er nu veel beter uit en onze collega's zijn ons erg dankbaar! Morgen is helaas alweer mijn laatste dag in het ziekenhuis. Ik heb net samen met Jamie appelboterkoek gebakken om onze collega's te bedanken. Maandag ga ik op een ander project beginnen, maar daar horen jullie nog meer over. Alvast een fijn weekend voor iedereen! Liefs José

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!