jose91.reismee.nl

Nieuw-Zeeland!

Hey allemaal,
Het is weer tijd voor een update vanuit Nieuw-Zeeland, want de tijd vliegt. Maandag 5 mei zijn we aan de Kiwi - Experience begonnen. Dit is een reis door NZ met een bus. We rijden van plaats naar plaats met onderweg verschillende stops. In alle plaatsen waar we stoppen zijn activiteiten die je kunt doen en je kunt zelf aangeven hoelang je in een plaats wilt blijven. Het is dus een hop on - hop off bus. We ziin in Auckland vertrokken en naar Hot Water Beach gereden. We hebben een wandeling gemaakt naar de Cathedral Cove en zijn aan het eind van de middag naar het strand geweest. Het is ondertussen herfst in NZ dus niet echt strandweer, maar Hot Water Beach heet niet voor niets zo. Als je aan het eind van de middag op het strand bent en een gat graaft komt er kokend heet water naar boven borrelen. Je creëert dus eigenlijk je eigen spa. Ik heb er met mijn voeten van genoten. Dinsdag 6 mei zijn we vertrokken naar Waitomo. We zijn onderweg gestopt voor een korte wandeling en boodschappen. Als je één keer met je ogen knippert ben je namelijk door Waitomo heen. Hier waren dus ook geen winkels. 's Middags hebben we als activiteit Black Water Rafting gedaan. We zijn met een opblaasband in de grotten geweest om daar rond te dobberen en twee keer moesten we naar beneden springen. We hebben veel 'gloworms' gezien en het ontzettend koud gehad, maar het was de moeite waard. Woensdag 7 mei zijn we vertrokken naar Rotorua. Dit plaatsje staan bekend om zijn stank. Er zijn door heel het dorp gaten, een soort geisers waar rook uitkomt. Het ruikt naar zwavel, maar soms ook ontzettend naar rotte eieren. We zijn onderweg gestopt bij een plaatsje dichtbij de Hobbiton Movie Set. Je kon als activiteit met een bus naar de set toe om te zien waar alles opgenomen is. Wij zijn met de bus doorgereden naar Rotorua om daar als activiteit de 'luge' te doen. Dit is hetzelfde als rodelen. We zijn omhoog gegaan met de kabelbaan en drie keer naar beneden geraced in onze karretjes. Wat een fun was dat! We zijn twee nachten in Rotorua gebleven. Donderdag 8 mei hebben we weinig gedaan. We hadden een hostel met spa en heel veel films, dus voor donderdagavond was een filmavond gepland met popcorn en thee. Vrijdag 9 mei zijn we vertrokken richting Taupo. Ook hier zijn we twee nachten gebleven. Kiki heeft daar een parachutesprong gedaan, maar ik heb dit een aantal jaar geleden in NL al gedaan dus ik ben naar het hostel gebracht. Ik wilde graag met haar meegaan, maar dit mocht niet. Zaterdag 10 mei hebben we een wandeling gemaakt door het dorpje en naar het meer. In veel plaatsen waar we komen is er een meer. Australie heeft prachtige stranden, NZ heeft prachtige meren en bergen. We rijden met de bus door de prachtige natuur. Zondag 11 mei zijn we naar River Valley vertrokken. We hebben onderweg een wandeling gemaakt door het Tongariro National Park. We wandelen wat af hier in NZ, maar het zijn mooie tochten. River Valley is echt een 'gat'. Ik heb mama dan ook nog snel even een berichtje voor Moederdag gestuurd, want we zouden totaal geen bereik hebben in River Valley. Af en toe is het best fijn, geen social media. We hebben 's avonds een spel gespeeld en zijn op tijd gaan slapen. Het was daar echt koud, -10 's nachts maar ik was ondertussen al wel een beetje aan het weer gewend. Overdag was het zo'n 17 graden en zolang de zon schijnt hebben we niks te klagen. De herfst is ontzettend mooi. Maandag 12 mei zijn we vertrokken naar Wellington, de hoofdstad van NZ. We sliepen in een hostel waar we gratis avondeten hadden, best fijn om vier dagen niet te hoeven koken. Dinsdag 13 mei zijn we naar een museum over NZ geweest. Woensdag 14 mei was het tijd om te winkelen. Ik heb maar eens even een dikke sjaal gekocht, want de verkoudheid was al aanwezig. In Wellington hebben we veel regen en harde eind gehad, maar gelukkig hadden ze genoeg films in het hostel dus we hebben ons wel vermaakt. Vrijdag 16 mei werden we om 7.15 al opgehaald. We gingen met de veerboot van het noordelijke eiland naar het zuidelijke eiland. De tocht duurdr drie uur, maar ik heb lekker liggen slapen. Dat slapen lukt me toch wel erg goed. Het is soms best vermoeiend dat reizen met de bus, maar Kiki en ik hebben de achterbank van de bus in beslag genomen, dus we hebben nu alle ruimte. We zijn in Auckland begonnen met zo'n 50 mensen, een bus vol. Sinds Taupo zijn we met ongeveer 25 / 30 mensen. Het verschilt hoeveel mensen uitstappen en opstappen. Nadat we van de veerboot afkwamen zijn we doorgereden naar Kaiteriteri. Dit was nog een behoorlijke lange trip, dus 's avond eten koken, douchen en naar bed. Zaterdag 17 mei zijn we vertrokken richting Westport. We zijn onderweg bij een meer gestopt voor een wandeling van de ene naar de andere kant. Soms hebben we geen zin in de wandelingen, maar als je eenmaal aan het lopen en kletsen bent ben je zo aan het eind. 's Avonds nog even met pap en mam geskyped om de bezigheden in NL nog een beetje mee te krijgen. Zondag 18 mei zijn we vertrokken richting Franz Josef. We hadden hier echt een hele fijne kamer en leuke mensen. We zijn in de heerlijk warme hot tub gedoken na een regenachtige dag. Maandag 19 mei zijn we met een groep vertrokken richting een gletser. Het was eerst 1,5 uur lopen naar de parkeerplaats waarna je nog naar de gletser moest lopen. Onderweg begohn het super hard te regenen dus toen we eenmaal bij de parkeerplaats aankwamen was iedereen verzopen. Sommige mensen zijn helemaal doorgelopen, ik ben doorgelopen tot ik de gletser kon zien en ben toen terug gegaan. Wat was het koud! Terug bij het hostel een warme douche genomen en spelletjes gespeeld, want het stopte die dag niet meer met regenen. Dinsdag 20 mei zijn we vertrokken richting Wanaka. Het weer was slecht, dus we zijn onderweg een paar keer gestopt om foto's te maken, maar zijn verder in één keer doorgereden. Gelukkig scheen in Wanaka de zon, dus we hebben met onze kamergenoten een wandeling gemaakt naar het meer. Woensdag 21 mei zijn we vertrokken richting Queenstown. Dit was de uitgaansplaats voor de backpackers. Voor donderdag 22 mei stond mijn swing 's middags gepland. Toen we aankwamen kregen we te horen dat het te hard waaide. Ze mogen de swing doen totdat de wind 40 km/u is en de wind was 70 km/u. Het zag er dus niet naar uit dat het snel beter zou worden. We zijn terug gegaan naar de stad om nog iets aan onze middag te hebben. Vrijdag 23 mei was poging twee voor de swing. In vergelijking met donderdag toen de zon scheen miezerde het op vrijdag. Ik werd uitgekozen om als eerste te gaan. Je kon ervoor kiezen om de swing voorwaarts, achterwaarts of op zijn kop te doen. Ik koos ervoor om hem achterwaarts en op zijn kop te doen. Als we het dan toch doen, doen we het maar in één keer goed. Het was een super gave ervaring. 's Middags zijn we naar de skyline geweest om nog een keer een luge te doen. We zijn deze keer vijf keer naar beneden geweest. 's Avonds zijn we naar Fergburger geweest. Dit is de beste burgertent in Nieuw-Zeeland werd ons verteld en dat is waar. Wat was die hamburger lekker! Zaterdag 24 mei zijn we naar Lake Tekapo vertrokken. Dit was weer een dorpje waar weinig te doen was, dus het was film middag en een chill avond. Zondag 25 mei zijn we richting Christchurch vertrokken. Dit is de grootste stad op het zuidelijke eiland. Ze zijn in Christchurch veel gebouwen aan het opbouwen, omdat er in 2010 en 2011 twee zware aardbevingen zijn geweest. We zijn naar de supermarkt geweest en hebben muffins gebakken. Vanmorgen zijn we naar Kaikoura vertrokken, onze laatste stop met de Kiwi bus. Het is hier nu zo'n 10 graden en er staat een gure wind. Tijd om binnen naast de verwarming te zitten. We zijn bijna aan het eind van ons Nieuw - Zeeland avontuur. Morgen pakken we een andere bus terug naar Christchurch om donderdagavond naar Melbourne te vliegen. Daar zullen we een week zijn en vervolgens nog een week in Sydney. Jullie zijn weer up to date over mijn laatste vier weken. Als jullie vragen hebben, stel ze gerust!

Liefs José